loading...

با سلامتی

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای سئو یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که مارکترها به آن مواجه هستند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که به طور کلی، یک متخصص سئو در ایران تقریبا هیچ گاه به سنجش نرخ باز

basalamati بازدید : 64 چهارشنبه 13 مرداد 1400 نظرات (0)

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه برای سئو یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که مارکترها به آن مواجه هستند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که به طور کلی، یک متخصص سئو در ایران تقریبا هیچ گاه به سنجش نرخ بازگشت سرمایه خود اقدام نمی کند . حداقل من ندیده ام.

خیلی خلاصه به دو عامل اصلی که از نظر من دلیل این مشکل در ایران است اشاره می کنم:

  • سئو کار در ایران یک عملیات چی است.
    یعنی چه؟ یعنی اینکه نوع سئو کارها در ایران، تنها سئو می کنند (در اصطلاح). معمولا هم درکی از مارکتینگ ندارند و در نتیجه بسیاری از آنها هم مفهوم بازگشت سرمایه و ادامه نرخ بازگشت سرمایه سئو کاری را درک نمی کنند.
    البته من تاکید می کنم که بالعکس برخی اساتید، من نمی گویم یک سئو کار باید مارکتینگ هم بداند. البته در برخی جاها واقعا لازم است.
  • کارفرما اطلاعاتی را به او نمی دهد
    نوع کارفرماها نیز حتی نمی دانند که چه اطلاعاتی را به صورت طبیعی باید در اختیار چه کسی قرار دهند. اگر یک کارفرما اطلاعات مربوط را در اختیار سئو کار قرار ندهد، بر فرض اینکه سئو کار هم بداند که نرخ بازگشت سرمایه سئو چیست، هیچ گاه نمی تواند اقدامی در این راستا انجام دهد.

در هر حال باید بدانید که کارشناسان و متخصصان سئو یک امتیاز بالقوه دارند که به کمک داده های مربوط به حجم یا تعداد کلمات کلیدی که کاربران در اینترنت جستجو می کنند ، از علاقه مندی های آن ها با خبر می شوند . البته این داده ها از کانال های دیگر ممکن است در اختیارشان قرار نگیرد. این خیلی مطلب مهمی است. 

اما محاسبه و اندازه گیری مقدار و نرخ بازگشت سرمایه ای که از پس تغییر در سئو سایت خود خواهید داشت، کار راحتی نیست.

در این مطلب، من با شما در میان خواهم گذاشت که چطور هنر تخمین بازگشت سرمایه برای سئو را به کمال رساندم.

توجه: من به عنوان مثال از آمار سایت وردپرسی خودم استفاده می کنم که برای کمک به بازدیدکنندگان و ساکنان جزیره ای که در آن اقامت کردم، ساختم. این سایتی است که من برای محک زدن ایده های سئو روی آن درست کردم و یک مثال خوب برای این مقاله است.

نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو از کلماتی که مورد هدف قرار می دهید

پایه و اساس اغلب کارها در سئو با تحلیل کلمات کلیدی شروع می شود.

گوگل و اکثر ابزارهای سئو، در مورد تعداد دفعاتی که کاربران اصطلاحات خاصی را جستجو می کنند، اطلاعات مشخصی را در اختیارتان قرار می دهند.

این داده ها اغلب برای جستجوهای پولی و سنجش عملکرد تبلیغات در گوگل مورد استفاده قرار می گیرند، ولی متخصصان سئو سایت از این داده ها استفاده می کنند تا فرصت کسب درآمد با بهینه سازی کلمات پر ترافیک را پیدا کنند.

# قدم ۱: تحلیل کلمات کلیدی را کامل انجام دهید

با تحلیل کلمات کلیدی، حجم جستجوی آن ها را تخمین بزنید. اگر اکانت گوگل ادز دارید، می توانید از ابزار Keyword Planner گوگل استفاده کنید.

ابزارهای رایگان و پولی دیگری نیز وجود دارند که از همان داده هایی که در ابزار گوگل پیدا می کنید، استفاده می کنند.

به طور کلی، تنها چیزی که نیاز دارید کلماتی است که می خواهید هدف قرار دهید به همراه حجم جستجوی تخمینی آن ها.

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که شما برای استفاده از  Keyword Planner‌ گوگل ، حتما باید یک حساب کاربری فعال در گوگل ادز داشته باشید. 

داده ها در نهایت باید به شکل زیر باشند.

شما می توانید از چند ابزار دیگر نیز برای این کار استفاده کنید که در زیر ۵ تای آنها را به شما معرفی می کنم:

  • KWFinder
  • Keywordtool
  • Alexa  (این یکی را خیلی دوست دارم)
  • Semrush
  • Ahref
  • البته این ابزار، جستجو بر مبنای کشور ها را میسر می کند که طبعا ایران در بین آنها نیست (متاسفانه) و دوم اینکه جستجوی کل کشور ها را (مانند آنچه در Google Trends  هست) ندارد.

یک نکته دیگر. این ابزار به دلار هستند. شاید بتوانید از تریال ها استفاده کنید. اما به هر حال اینها دلاری هستند. یک خبر خوب اینکه Limitpass اکانت های اشتراکی آن را به قیمتی نازل می فروشد و تا حدود بسیار زیادی قابل استفاده هستند. 

تمام داده های مربوط به کلمات کلیدی خود را دانلود کنید

بعد از مشخص کردن کلمات کلیدی هدف خود برای یک پروژه، مرحله بعدی محاسبه تفاوت عملکرد فعلی تان با افزایش عملکردی است که آن را تخمین می زنید.

به عنوان مثال، می خواهم یک پروژه انجام دهم که شامل اصطلاحاتی مانند طراحی داخلی (البته این سایت قبلا برای این کلمه کلیدی رتبه گرفته است) یا « شرکت طراحی داخلی » می شود و شاید کلماتی که برای سرویس دهنده ها یا شرکت برای طراحی مکان های خاص مثل هتل یا دفتر کار.

در این مرحله، می خواهم فهرست این اصطلاحات و حجم تخمینی را با عبارت هایی که در حال حاضر برای آن ها رتبه کسب کردیم، مقایسه کنم.

در حالت ایده آل، می خواهم ایمپرشن ها (Impression) ، کلیک ها (Clicks) ، نرخ کلیک ها (CTR) و متوسط جایگاه (Avg. Posotion) را در کنسول جستجوی گوگل ببینم . نکته کلیدی دانلود داده های مربوط به ۱۲ ماه گذشته برای تمام کلمات کلیدی است تا نرخ بازگشت سرمایه سئو را بتوان محاسبه کرد.

متاسفانه، گوگل داده ها برای کلمات کلیدی و صفحات را به زیر ۱۰۰۰ محدود می کند. ولی در بسیاری از مواقع کافی است.

همانطور که در بالا هم گفتم، راه حل های دیگر، استفاده از ابزاری است که بتوانید به تمام کلمات کلیدی خود دسترسی داشته باشید و اجازه دهد این داده ها را دانلود کنید.

باید توجه داشته باشید که نوع این ابزار پرمیوم هستند.

اگه بودجه شما محدود است یا فقط می خواهید کلمات کلیدی را دانلود کنید، از نسخه آزمایشی و رایگان Keylime Toolbox هم می توانید استفاده کنید.

من  استفاده از این ابزار را برای ذخیره سازی داده های کلمات کلیدی تان فوق العاده توصیه می کنم و تعدادی از قابلیت های پرمیوم آن نیز بسیار مفید است.

در ادامه مطلب، نحوه ساخت یک حساب رایگان و جمع آوری اطلاعات مربوط به هر کلمه کلیدی را توضیح می دهم.

ساخت حساب رایگان در KeylimeToolbox‌ و نحوه کار آن

ابتدا وارد سایت KeylimeToolbox شوید. نسخه آزمایشی را از نوار بالای سایت انتخاب کنید. بعد از وارد کردن اطلاعات تماس، به مرحله ثبت نام می روید.

اگر برای ثبت نام از گزینه «Sing in with Google» و همان جیمیل کنسول جستجو گوگل خود استفاده کنید، سیستم خودکار مشخصات کنسول جستجو گوگل شما را شناسایی خواهد کرد.

توجه کنید باید Account@keylimetoolbox.com را در کنسول جستجوی گوگل به عنوان یک کاربر جدید معرفی کنید. (حتما این حساب را روی گزینه «Restricted» قرار دهید.)

سپس انتخاب کنید در گوگل آنالیتیکس وب سایت شما در کدام بخش Property قرار دارد و به Keylime Toolbox اجازه دهید کاربر را تایید کند.

تقریبا ۱ یا ۲ روز طول می کشد تا Keylime تمام داده ها را وارد حساب کند. برای انجام مراحل بعدی آماده باشید.

نرخ کلیک را به ازای میانگین جایگاه محاسبه کنید

بعد از این که اطلاعات مربوط به کلمات کلیدی شما در Keylime Toolbox بارگذاری شد، باید داده های مربوط به ۱۲ ماه اخیر تمام کلمات کلیدی را در قالب یک فایل CV دانلود کنید.

پیشنهاد می کنم، این اطلاعات را داخل یه فایل گوگل شیت یا اکسل مایکروسافت کپی کنید تا بتوانید با سایر اعضای تیم خود به اشتراک بگذارید.

از جمله داده های مهم، نرخ کلیک (CTR) و میانگین جایگاه رتبه (Position) است.

سپس، ما باید یک برگه درست کنیم تا متوسط نرخ کلیک را با میانگین جایگاه در آن قرار دهیم و به کمک فرمول «AVERAGEIFS» این دو شاخص را برای تمام کلمات کلیدی بررسی کنیم.

نتیجه نهایی باید به شکل زیر باشد.

من زمان هدف قرار دادن دسته ای خاص از اصطلاحات (مانند اصطلاحات برند شده) دوست دارم میانگین CTR هر اصطلاح را بر اساس موقعیت آن بررسی کنم. انجام چنین کاری مزیت فراوانی دارد، چون برای اکثر سازمان ها نرخ کلیک اصطلاحات برند شده در مقایسه با اصطلاحات دیگر بالاتر است.

فرصت های مربوط به هر کلمه کلیدی و اختلاف های آن را شناسایی کنید

حالا که با تحلیل کلمات کلیدی، فرصت هایمان را برای سئو شناسایی کردیم باید موارد زیر را نیز بررسی کنیم.

  • در حال حاضر برای کدام کلمات کلیدی رتبه خوبی داریم؟
  • رتبه ما در کجا است؟
  • تعداد ایمپرشن ها چقدر است؟
  • نرخ کلیک چقدر است؟
  • و در نهایت تعداد کلیک ها چقدر است؟

با استفاده از همان گوگل شیتی که برای داده های فعلی کلمات کلیدی درست کردیم، داده های CTR را می توان حساب کرد (در یک تب جداگانه).

می خواهیم از تبی که تحلیل کلمات کلیدی ما در آن قرار دارد (کلمه کلیدی و حجم جستجوی آن)، در یک تب جدید استفاده کنیم. اسم این تب در مثال من “کلمه کلیدی هدف” نام دارد.

در ستون های بعد از ستون «Volume» (حجم جستجو)، تعداد کلیک های فعلی، ایمپرشن ها، CTR و میانگین جایگاه را اضافه کردم.

عملکرد هر اصطلاح را با استفاده از فرمول های SUMIF و AVERAGEIF ارزیابی کنید.

توجه کنید که این داده ها باید از میانگین اطلاعات ۱۲ ماه هر کلمه به دست بیاید.

پس مجموع ایمپرشن ها در چند جایگاه ابتدایی باید به سمت بالا یا پایین رند شود تا با اعداد حجم جستجو مطابقت داشته باشد.

کلمات کلیدی را خلاصه کنید

زمانی که پس از تحلیل کلمات کلیدی، به فهرستی طولانی از اصطلاحات دست پیدا می کنم، دوست دارم یک تب به اسم «Summary» یا خلاصه با استفاده از دو فرمول «SUMIF» و «AVERAGEIF» ایجاد کنم تا نگاه جامع و کاملی به فرصت ها داشته باشم.

اگر دقت کنید، هیچ ایمپرشن، کلیک و داده های دیگری در مورد کلمات کلیدی مربوط به «Seattle» وجود ندارد. این همان فرصتی است که برای پروژه جدید باید هدف قرار دهم.

حالا که در حال حاضر داده ای وجود ندارد، باید کلیک های بالقوه را محاسبه کنم. در این قسمت، از میانگین نرخ کلیک به دست آمده در قسمتی قبلی استفاده می کنم.

تخمین کلیک ها از داده های حجم جستجو

ما می دانیم که مقدار ایمپرشن های تخمینی چقدر خواهد بود (با استفاده از داده های مربوط به «حجم جستجو»)، پس از فرمول «SUMIF» برای محاسبه ایمپرشن های تخمینی استفاده می کنیم.

به کمک سایر داده های این بخش می توانیم محاسبات خود را عکس کنیم.

به طور کلی، با استفاده از متوسط جایگاه پیشنهاد شده می توان داده های تخمینی CTR و سپس کلیک های تخمینی را محاسبه کنیم.

گرچه، نمی دانیم میانگین جایگاه فعلی کجا است و در این جا باید از قدرت پیش بینی خود استفاده کنیم تا ببینیم برای این اصطلاحات چه رتبه ای می توانیم بگیریم.

در این قسمت، اصطلاحات هدف من رقابت زیادی ندارند و آتوریتی دامنه ای که پروژه روی آن انجام می شود، برای جستجوهای محلی بالا است، بنابراین کسب رتبه سوم برای این اصطلاحات می تواند واقع گرایانه باشد.

در داده های میانگینCTR ، جایگاه سوم معمولا ۶.۷ درصد نرخ کلیک را به خود اختصاص می دهد.

با استفاده از فرمول « AVERAGEIF» میانگین نرخ کلیک برای جایگاه سوم را بررسی می کنم.

به کمک فرمول در این جا (بدون نیاز به تایپ کردن یا استفاده از VLOOKUP) اطلاعات این صفحه طوری تغییر می کند که برای ارزیابی های آینده نیز قابل استفاده باشد.

برای ارزیابی جایگاه دوم یا پنجم فقط باید عدد ۲ یا ۵ را تایپ کنید تا اعداد به صورت خودکار به روز  شوند.

در این قسمت باید ایمپرشن ها را در CTR تخمینی ضرب کنیم تا نرخ کلیک تخمینی برای پروژه مان به دست آید.

این ارزیابی و تخمین ها میانگین برای هر ماه در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه هستند.

بنابراین اگر می خواهید برای ۳ ماه را حساب کنید، باید کل اعداد را در ۳ ضرب کنید و اگر در ۱۲ ضرب کنید، مجموع آمار تخمینی برای یک سال به دست می آید.

اگر از متوسط نرخ تبدیل و درآمد به ازای هر تبدیل سایت خود خبر دارید، می توانید از این اعداد برای تخمین درآمد پروژه ای که می خواهید انجام دهید، استفاده کنید.

برای بهبود جایگاه کلماتی که برای آن ها رتبه گرفتید، می توانید جایگاهی را وارد کنید که فکر می کنید می توانید به دست آورید و محاسبات بالا را انجام دهید.

سخن پایانی

برای جمع آوری این اعداد و ارقام نیاز به زمان دارید. با درست کردن یک فایل اکسل از داده های CTR فعلی خود براساس میانگین جایگاه، می توانید تخمین های خود را برای تقریبا هر پروژه سئو محاسبه کنید.

منبع: آژانس دیجیتال مارکتینگ دیماژن

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟