loading...

با سلامتی

صنعت چاپ برای پیشرفت در زمینه چاپ بسته بندی و استفاده از روش های نوین و خلاقانه در این صنعت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی پنج روش از مهم ترین روش های چاپ بسته بندی که در حال حاضر

basalamati بازدید : 88 دوشنبه 04 اسفند 1399 نظرات (0)

صنعت چاپ برای پیشرفت در زمینه چاپ بسته بندی و استفاده از روش های نوین و خلاقانه در این صنعت وجود دارد. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی پنج روش از مهم ترین روش های چاپ بسته بندی که در حال حاضر در ایران و جهان استفاده می شوند بپردازیم.

 

روش افست ، رایج ترین روش در چاپ بسته بندی

چاپ افست یکی از باکیفیت ترین انواع چاپ برای استفاده بر روی کاغذ است. چاپ افست یکی از انواع چاپ های چهار رنگ است. در این روش طرح آماده شده ابتدا برای لیتوگرافی فرستاده می شود  در لیتوگرافی چهار رنگ آبی ، قرمز ، مشکی و زرد بر روی زینک چاپ شده و زینک ها به چاپخانه فرستاده می شوند. در چاپخانه با استفاده از غلتک هایی ابتدا قسمت های بدون نقش زینک مرطوب شده و قسمت های نقش دار آن با مرکب رنگ می شوند. از این طریق می توان نقش طراحی را به روی کاغذ منتقل کرد.

 

چاپ افست در تیراژ پایین به صرفه نیست و فرایند چاپ با استفاده از این روش ممکن است بین پنج تا پانزده روز به طول انجامد. با این حال چاپ با این روش کیفیت فوق العاده ای داشته و کیفیت رنگ ها کاملا واقعی است. به علاوه با استفاده از این شیوه می توان به جز چهار رنگ پایه ، رنگ های مختلف دیگری را مانند طلایی و نقره ای با اضافه کردن ایستگاه های بیشتر اضافه نمود.

 

در کنار این ها چاپ افست با کاغذهای زیادی سازگار است. در نتیجه می تواند از نظر انتخاب کاغذ بسیار مقرون به صرفه باشد. اما این نوع چاپ نیاز به نیروی انسانی با تجربه بالا ، دقت بسیار زیاد و دستگاه کاملا سالم دارد تا بتواند بدون عیب انجام شود. از این نوع چاپ بیشتر برای چاپ بروشور ، کاتالوگ ، پوسترهای صنعتی و انواع محصولات تبلیغاتی استفاده می شود.

 

با روی کار آمدن کامپیوترها و پرینترها صنعت چاپ نیز یک گام به جلو برداشته و از این وسایل می توان برای چاپ بر روی انواع پارچه و کاغذ بهره گرفت. در روش چاپ دیجیتال تنها کافی است طرح مورد نظر را به پرینتر جوهری یا لیزری فرستاده و چاپ در کوتاه ترین زمان انجام می شود. در این روش دستگاه های چاپ بدون هیچ واسطه ای اطلاعات را برای چاپ از طراح دریافت می کنند. به همین دلیل نمی توان  به هر نوع چاپی که با این پرینترها انجام می شود، نام دیجیتال بخشید.

 

یکی از مهم ترین مزایای چاپ دیجیتال کمتر شدن نیاز به نیروی انسانی و در نتیجه صرفه جویی در هزینه ها است. همچنین چاپ دیجیتال به طراح کمک می کند که رنگ نهایی طرح را دیده و در صورت لزوم آن را تغییر دهد. از چاپ دیجیتال برای چاپ انواع کارت های پرسنلی ، شناسایی و دعوت استفاده می شود. همچنین کتاب ها و کاتالوگ ها نیز می توانند با استفاده از این روش چاپ شوند.

 

این نوع چاپ بسیار انعطاف پذیر بوده و برای تیراژهای پایین نیز به صرفه است. در این نوع چاپ نیازی به اپراتور باتجربه نیست و همه چیز توسط دستگاه انجام می گیرد. همچنین سرعت چاپ دیجیتال بسیار بالا بوده و محدودیتی از نظر ابعاد وجود ندارد. با این حال در این روش محدودیت گراماژ کاغذ وجود دارد.

 

چاپ فلکسو یا فلکسوگرافی ، روش چاپ بر روی بسته بندی های انعطاف پذیر

فلکسوگرافی یک نوع روش چاپ است که برای مواد انعطاف پذیر مانند سلفون ، فیلم های فلزی و پلاستیک به کار گرفته می شود. این روش در واقع نوعی چاپ تکراری با طول قابل تنظیم است. در این نوع چاپ می توان طیف گسترده ای جوهرها را به کار برده و در نتیجه طیف گسترده ای لایه ها را چاپ کرد. در دنیای بسته بندی امروز ، بیش از شصت درصد چاپ بسته بندی به روش فلکسوگرافی یا با استفاده از چاپ فلکسو انجام می شود.

 

این شیوه چاپ یک شیوه کاملا چالش برانگیز است که با استفاده از آن می توان چاپ را بر روی انواع بسته بندی های آشامیدنی و مواد غذایی ، برچسب ها ، منسوجات ، فویل ، بسته بندی هدیه و پاکت نامه ها انجام داد. سرعت روش فلکسوگرافی بسیار بالا بوده و هزینه های جانبی آن برای تامین انرژی برق ، سرویس و نگهداری کمتر است.

 

همچنین ضایعات چاپی ناشی از این روش نسبت به دیگر روش های چاپ بسته بندی بسیار کم حجم تر است. با این حال در این نوع چاپ امکان دارد که رنگ نهایی تغییر کرده و دیگر امکان اصلاح آن نیز وجود ندارد.

 

چاپ سیلک اسکرین

چاپ سیلک اسکرین نوعی چاپ صنعتی است که به دو صورت دستی و اتوماتیک انجام می شود. از این چاپ سیلک برای چاپ بر روی انواع نایلون ، شیشه ، پارچه ، کارتن ، قطعات الکترونیکی ، پوشه های دکمه دار ، تقویم ، سررسید ، جلد مدارک و بادکنک استفاده می شود. همچنین در انواع صنایع مربوط به خودروسازی ، مواد غذایی ، محصولات آرایشی بهداشتی ، لوازم برقی ، لباس و پوشاک و کالاهای پزشکی نیز کاربرد دارد.

 

از چاپ سیلک اسکرین می توان برای چاپ بر روی انواع سطوح استفاده کرد. همچنین برای این نوع چاپ محدودیتی در تیراژ وجود نداشته و می توان آن را برای تیراژهای بالا و پایین با بازدهی خوب به کار گرفت. همچنین با استفاده از چاپ سیلک می توان با توجه به نوع کالا از رنگ های متنوعی استفاده کرده و محدودیتی برای انتخاب رنگ وجود ندارد. هرچند این روش چاپ بسیار ساده است، اما سرعت پایینی داشته و رزولوشن نهایی محصول دارای محدودیت است.

 

چاپ روتو

چاپ روتو از جمله روش هایی است که با استفاده از آن می توان باکیفیت ترین تصاویر را به دست آورد. با استفاده از این روش می توان جزییات را به خوبی بر روی سطح چاپ به نمایش گذاشت. از این روش چاپ برای چاپ جلد مجلات ، برچسب ها ، کاتالوگ ها ، پرده های زینتی ، کف پوش ها ، دیوار پوش ها و لایه های پلیمری استفاده می شود. چاپ روتو یکی از مناسب ترین روش ها برای چاپ در تیراژ بالا است که هزینه زیادی نیز دارد.

 

یکی از اصلی ترین مزایای چاپ با استفاده از این روش رنگ سیاه با کیفیت خوبی نمایش داده می شود. همچنین امکان چاپ بر روی سطوحی حتی با کیفیت پایین نیز با استفاده از روش چاپ روتو وجود دارد. این نوع چاپ در تیراژهای بالا بسیار به صرفه بوده و سرعت زیادی دارد. با این حال حروف در این روش به صورت نقطه سایه چاپ شده و از مرکب هایی در آن استفاده می شود که وابسته به حلال هستند. به علاوه چاپ روتوگراور یک روش چاپی گران است.

 

سخن پایانی

 

چاپ بسته بندی در دنیای امروز یکی از صنایع جذاب و پررونق است. این کار به دلیل نقشی که در جذب مشتری و برقراری ارتباط با او دارد، بسیار اهمیت داشته و باید با توجه کامل انجام گیرد.

 

 منبع : موسسه فرهنگی و هنری توانگران

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟