loading...
basalamati بازدید : 46 جمعه 10 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

در این صفحه قصد داریم به ذکر 6 نکته بسیار کاربردی در انتخاب فرش مخصوص کودکان بپردازیم.

  1. فرش هایی را انتخاب کنید که برای کودکان و خصوصا نوزادان بی خطر است.

پشم یک ماده ی امن برای حرکت کودک شما روی فرش است. پشم یک ماده طبیعی است و با هیچ ماده شیمیایی سمی مخلوط نشده است. پارچه پشمی ضد حساسیت است. کودک شما می تواند ساعت ها روی چنین فرشی بازی کند یا غلت بزند و شما هرگز گریه های او را به خاطر خارش های آزاردهنده بعضی از ترکیبات شیمیایی نخواهید دید.

پشم یکی از بادوام ترین مواد برای فرش اتاق کودک است که حتی با وجود تحمل وزن یک تخت خواب سنگین ، یک صندلی گهواره ای و… هیچ گونه پارگی در آن نخواهید دید. فرش های پنبه ای هم به عنوان ماده قابل تنفس شناخته می شوند.

رد و بدل شدن هوا در این گونه فرش ها ، آن ها را به گزینه ای عالی برای نوزاد تازه متولد شده تبدیل می کند. زیرا ریه نوزادان تا ۳ سالگی کاملا رشد نکرده است. فرش های پنبه ای بسیار نرم هستند و کودک شما احساس می کند که روی ابرها راه می رود. با قرار دادن یک فرش پنبه ای در اتاق کودک خود می توانید اطمینان حاصل کنید که کودک قدم های اول زندگی خود را روی یک کف نرم برمی دارد.

یک فرش نایلونی هم برای خانه ای که کودک دارد یک انتخاب خوب است. فرش های نایلونی بسیار نرم و لطیف هستند. اما بهترین نکته در مورد پارچه های نایلونی ، ایمنی آن هاست.

فرش های نایلونی در برابر کپک ، حشرات و ماده شیمیایی خطرناک مقاوم است. نایلون همچنین در برابر انواع آلودگی ها مقاوم است. فرش های نایلونی مطمئنا کودک کوچک شما را ایمن نگه می دارد. زیرا آن ها اولین قدم های خود را روی این فرش برمی دارند.

فرش های اکریلیک مزایای زیادی برای نوزاد تازه متولد شده دارند. با اینکه این نوع فرش اتاق کودک ، برای کودک شما حساسیت ایجاد می کنند ، اما بسیار نرم هستند و به کودک احساس گرما و راحتی می دهند. آن ها همچنین به زیبایی رنگ می گیرند.

راه رفتن و غلت خوردن روی یک فرش رنگارنگ می تواند یک تجربه یادگیری عالی برای کودک شما باشد. فرش های جوت نیز به راحتی تمیز می شوند. اگر آلوده شوند ، با یک جاروبرقی ساده کاملا تمیز و تازه می شوند داشتن فرشی که به راحتی تمیز شود ، در محیطی که کودک هم هست ، مزیت مهمی است.

  1. فرش انتخابی شما باید متناسب با علایق فرزند شما باشد

فرش اتاق کودک ، به طور خاص برای نیازها و علایق کودکان خردسال طراحی شده اند. طیف گسترده از الگوها و طرح ها وجود دارد که برای کودکان بسیار جذاب است و مطمئنا فرش هایی را پیدا خواهید کرد که دارای مفاهیمی هستند که فرزندانتان آن را دوست دارند. آیا کودکان شما علاقه زیادی به حیوانات ، ورزش و شخصیت های کارتونی دارند؟ طیف گسترده فرش های موجود در بازار را بررسی کنید و مواردی را پیدا کنید که بیشتر مورد علاقه کودکان شما هستند.

ممکن است شما بخواهید خودتان فرش اتاق کودکتان را انتخاب کنید. اما بهتر است به آن ها این اجازه را بدهید که در فروشگاه گشت و گذار کنند و طرح قالیچه ای را که می خواهند در اتاق خود داشته باشند را خودشان انتخاب کنند. حتی کودکان بسیار خردسال می توانند ، الگوها و تصاویری را که بیشتر به آنها جذب می شوند نشان دهند و اکثر کودکان از روند انتخاب فرش های خود لذت خواهند بود و درست مثل پدر و مادر خود احساس مسئولیت و استقلال خواهند کرد.

  1. فرش اتاق کودک خود را به گونه ای انتخاب کنید که به عنوان یک وسیله تزیینی به کار رود

فرش برای اتاق کودک یک وسیله تزیینی همه کاره است که سال ها دوام دارد. این اجناس ، در تمام دوران کودکی مورد علاقه قرار خواهند گرفت و لحظات سرگرم کننده و لذت بخشی را برای شما به وجود می آورند.

فرش ها مانند اسباب بازی هایی نیستند که به مرور زمان کسل کننده شود یا جذابیت خود را از دست بدهند و برای کودکان در هر سنی مناسب هستند. بنابراین هنگام خرید فرش اتاق کودک برای خانه خود ، سرمایه گذاری خوبی در آینده خواهید کرد.

  1. انتخاب طرح و رنگ فرش اتاق کودک متناسب با جنسیت

فرش های کودکان بسیار درخشان و مهیج هستند و در انواع مختلفی از سبک ها و امکانات موجود هستند. بنابراین می توانید فرش مناسبی برای خانه و فرزندان خود پیدا کنید.

می توانید فرش های پسرانه ، دخترانه و همچنین فرش هایی را پیدا کنید که از نظر جنسیتی خنثی باشد. همه کودکان از داشتن یک فرش روشن و رنگارنگ در کف اتاق خود بسیار هیجان زده خواهند شد. فرشی که دارای الگوها تصاویر و طرح هایی باشد که برای کودکان مناسب است ، قطعا گزینه جذابی برای کودکان است.

  1.  فرش اتاق کودک باید گرم و راحت باشد.

فرش اتاق کودک نه تنها عالی به نظر می رسد ، بلکه بسیار کاربردی هم هست. فرش ها کودکان را گرم و راحت می کنند. کودکان در هر سنی عاشق بازی روی زمین هستند و ممکن است برای تماشای تلویزیون و فیلم مورد علاقه شان ، روی زمین دراز بکشند. با اسباب بازی هایشان بازی کنند یا حتی ورزش کنند.

در حالی که آنها روی زمین دراز کشیده اند ، فرش از آن ها محافظت می کند و احساس خوبی دارند. فرش اتاق کودک ، برای خانه های با کف کاشی و چوبی ، فوق العاده به نظر می رسند. فرش ها در ماه های سرد تر به کمک شما می آیند و کف اتاق را عایق بندی می کنند.

  1. فرش اتاق کودک باید فاقد مواد شیمیایی مضر باشد.

یک فرش با طراحی و رنگ آمیزی زیبا ، از سبک اتاق شما پشتیبانی می کند. فرش در اتاق کودکان نقش مهمی را ایفا می کند و در بین دختران و پسران بسیار محبوب است. با این حال تنها عوامل ذکر شده تعیین کننده نیستند. مسئله انتشار مواد شیمیایی مضر نیز باید در خط مقدم تصمیم گیری برای خرید باشد.

فرش های ساخته شده از الیاف طبیعی که با رنگ های به دست آمده از طبیعت رنگ آمیزی شده اند ، باید به الیاف تولید شده در صنعت ترجیح داده شوند. علاوه بر این ، مراقبت از فرش هایی که از مواد طبیعی ساخته شده اند بسیار آسان تر است. زیرا مقاومت بالایی دارند.

در مقایسه با مواد طبیعی ، فرش های ساخته شده از مواد مصنوعی مانند پروپیلن ، نخ اکریلیک یا مخلوط پلی استر و پروپیلن ، خاک و گرد و غبار کمتری را جذب می کند. اگر به گرد و غبار خانه حساسیت دارید ، این مورد می تواند یک مزیت باشد.

با این حال باید در نظر داشت که مواد اولیه مصنوعی در وهله اول می تواند باعث آلرژی شود. عیب دیگر این فرش ها این است که در سیستم های گرمایش از کف ، فرش های مصنوعی نسبت به مواد طبیعی ، گرما را با بازده کمتری انتقال می دهند.

فرش های مصنوعی دارای مواد شیمیایی زیادی از جمله فرمالدئید ، در برچسب ها و نوارهای چسب فرش هستند. این ترکیبات آلی فرار در هوا تبخیر می شوند و باعث ایجاد بخارات شیمیایی می شوند که می توانند چشم ، بینی و گلو را تحریک کنند و همچنین باعث سردرد شود.

مجموعه دیگری از مواد شیمیایی ، دی فنیل اتر های پلی بر مینه نیز نگران کننده هستند. این خانواده از مواد شیمیایی مقاوم در برابر شعله ، برای کند کردن آتش استفاده می شود و لایه های فرش مملو از آن است و می تواند همه افراد خانواده را در معرض خطر قرار دهد.

شرکت فرش اکسیر هالی

basalamati بازدید : 179 جمعه 10 اردیبهشت 1400 نظرات (0)

ممکن است برای شما هم سوال باشد که علت لکه های سفید دندان چیست و چگونه می توان آن ها را درمان کرد. در این مقاله قصد داریم به این سوالات پاسخ دهیم. همراه ما باشید.

8 علت لکه های سفید دندان

 بروز این مشکل ممکن است به دلایل متعددی اتفاق بیفتد. اما شایع ترین علت های آن شامل موارد زیر است:

  1. کمبود مواد معدنی

شاید برخی اوقات لکه های سفیدی بر روی ناخن های خود مشاهده کرده باشید. تحقیقات نشان داده است که علت بروز این سفیدی ها در سطح ناخن ، ناشی از تجمع کلسیم است.

جالب است بدانید که این اتفاق ممکن است برای دندان ها هم رخ دهد. در اصطلاح پزشکی به این عارضه haypo calcidication گفته می شود. در این حالت بیشتر کلسیم در قسمت مینای دندان جمع می شود و باعث بروز لکه سفید روی دندان می شود.

  1. آیا بهداشت را رعایت می کنید؟

در اکثر موارد و اولین دلیل برای بروز هر نوع لکه یا بیماری در دندان ها ناشی از عدم رعایت درست بهداشت است. اگر شما در روند ارتودنسی دندان  قرار دارید ، بیش از حد باید به مراقبت و رعایت بهداشت دهان و دندان توجه کنید.

زیرا امکان ایجاد لکه های سفید روی دندان ها شدت می گیرد. البته در صورت بروز این اتفاق می توان با روش های اصلاحی طرح لبخند ، مشکل را برطرف کرد.

  1. فلوروسیس

ایجاد این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد. در صورتی که کودکان در مصرف فلوراید زیاده روی کنند ، دچار فلوروسیس می شوند و آسیب هایی در مینای دندان ایجاد می شود.

  1. خوردن غذاهای اسیدی یا شیرین

زیاده روی در مصرف غذاهای شیرین مانند انواع شیرینی ها ، نوشابه ها ، مواد قندی ، مواد غذایی اسیدی مانند لیمو ترش ، پرتقال و گریپ فروت ممکن است علت ایجاد لکه های سفید دندان باشد.

رفلاکس اسید معده و بازگشت این مواد اسیدی به سطح دهان ، باعث ایجاد لکه های سفید دندان می شود. این عارضه بیشتر در کودکان رخ می دهد ، ولی مشکل خطرناکی نیست. اما اگر در ادامه بروز این مشکل مراقبت های درستی صورت نگیرد ، احتمال پوسیدگی دندان وجود دارد.

  1. مصرف آنتی بیوتیک ها

پزشکان برای رفع تب در کودکان مصرف آنتی بیوتیک ها را تجویز می کنند. این داروها در کنار درمان تب ممکن است عوارضی در بدن ایجاد کند. از جمله این عوارض ایجاد لکه های سفید دندان در کودکان است.

  1. سیگار کشیدن در دوران بارداری

اگر یک خانم باردار در مدت زمان بارداری سیگار مصرف کند ، در آینده ممکن است مشکلاتی در مینای دندان کودک ایجاد شود. لکه های سفید دندان ، ایجاد حفره در مینای دندان و حساسیت از جمله این عوارض است.

  1. تجمع پلاک های باکتریایی

عدم رعایت بهداشت دندان ، عدم استفاده از نخ دندان و مسواک نزدن از جمله عواملی هستند که میزان باکتری را در سطح دندان افزایش می دهد. نتیجه وجود پلاک ها روی دندان ، ایجاد لکه های سفید دندانی است.

  1. آیا با دهان باز می خوابید؟

اگر در طول شب با دهان باز بخوابید ، سطح مینای دندان دچار کم آبی می شود. البته با رسیدن بزاق دهان به سطح دندان این مشکل برطرف می شود. اما این سبک خوابیدن به طور مداوم می تواند علت بروز لکه های سفید دندان باشد.

6 راهکار درمان لکه های سفید دندان

  • بلیچینگ

یکی از راه های از بین بردن لکه های سفید ، انجام سفید کردن یا بلیچینگ دندان است. این کار باید تحت نظر دندانپزشک متخصص و مجرب انجام شود.

با انجام بلیچینگ رنگ مینای دندان متعادل می شود. برای این کار پزشک متخصص تمامی سطح دندان را سفید می کند تا لکه های سفید کاملا پوشیده شوند.

 تذکر: افرادی که از فلوراید بیش از حد استفاده می کنند ، انجام بلیچینگ باعث افزایش لکه های سفید دندان خواهد شد.

  • هنگام خواب چانه بند استفاده کنید

افرادی که عادت به خواب با دهان باز دارند ، بهتر است برای جلوگیری از بروز لکه های سفید روی دندان ، در طول خواب از چانه بند استفاده کنند؛ چون باعث بسته نگه داشتن دهان می شود.

  • درمان سرماخوردگی 

افرادی که دچار بیماری سرماخوردگی هستند ، تنفس راحتی از بینی ندارند. به همین دلیل با دهان باز تنفس می کنند. این نوع تنفس نیز در مدت زمان طولانی می تواند عاملی برای بروز لکه های سفید روی دندان باشد.

بهتر است این افراد قبل از خواب داروهای ضد اختناق بینی استفاده کنند تا با دهان باز نخوابند.

  • ونیر پرسلاین

گاهی اوقات لکه های سفید روی دندان در شرایط خادی قرار دارد و دندان پزشک تنها راهکار موثر درمان آن را استفاده از ونیر پرسلاین می داند. روش درمان به این صورت است که یک قالب پرسلاین به سطح دندان ها متصل می شود و باید دائما در دهان باشد.

  • دهان شویه چای سبز

این نوشیدنی طبیعی حاوی مقادیر بسیار زیادی از مواد مفید و معدنی مورد نیاز برای بازسازی دندان ها است. علاوه بر آن چای سبز نقش موثری در جلوگیری از ایجاد پلاک های دندان و لکه های سفید روی آن دارد.

برای استفاده از چای سبز مقداری از آن را دم کنید و به عنوان یک دهان شویه طبیعی استفاده کنید. بهتر است که کار را ۲ تا ۳ بار در طول روز انجام دهید.

  • دهان شویه سرکه سفید

سرکه سفید حاوی مقادیر زیادی اسید استیک است. این ماده اسیدی مانع تجمع پلاک ها و لکه های سفید دندان می شود. علاوه بر آن باکتری های مضر و قارچ های دهان را از بین می برد. حتی می توانید از این دهان شویه به عنوان از بین برنده بوی بد دهان استفاده کنید.

 برای استفاده از دهان شویه سرکه سفید ، ۲ قاشق غذاخوری سرکه و یک قاشق چای خوری نمک را ترکیب کنید و در نصف فنجان آب گرم حل کنید و برای شستشوی دندان ها و دهان روزی دو بار از این دهان شوی طبیعی استفاده کنید. این روش خانگی راهکاری مناسب برای درمان لکه های سفید دندان است.

 روش های پیشگیری از لکه های سفید دندان

  • مصرف غذاهای شیرین و اسیدی مانند لیمو ، مرکبات آبلیمو ، آب میوه های اسیدی و نوشابه را کاهش دهید.
  • به صورت ادواری نزد یک دندان پزشک متخصص دندان های خود را چک آپ کنید. پزشکان به خوبی تشخیص می دهند که لکه های سفید دندان در چه وضعیتی قرار دارند و راهکار درمانی مناسب آن چیست.
  • مصرف فلوراید را کاهش دهید. مکمل های غذایی که حاوی فلوراید هستند ، تاثیر نامطلوبی بر روی دندان ها می گذارند. بهتر است از مصرف غذاهای حاوی فلوراید اجتناب کنید؛ زیرا عامل پوسیدگی دندان و علت لکه های سفید است.
  • لکه سفید دندان از در اکثر موارد قبل از ۱۰ سالگی فرد بروز می کند. به همین دلیل رعایت بهداشت و رژیم غذایی مناسب در این دوران بیشترین تاثیر را در پیشگیری از لکه های سفید دندان دارد. کودکان نیاز به مراقبت و نظافت دندان دارند؛ اما باید مقدار بسیار کمی خمیر دندان استفاده کنند. این کار باعث کاهش ورود فلوراید به سطح دندان های آن ها می شود؛ به همین دلیل بهتر است که والدین در روند مسواک زدن کودکان را همراهی کنند.

شرکت نخ دندان مینا

basalamati بازدید : 38 دوشنبه 30 فروردین 1400 نظرات (0)

نخستین مرحله در شکل گیری یک فرش اصیل و زیبا ، طراحی نقشه فرش است. به عبارت بهتر این کار همانند ریختن پی ساختمان است و به همین دلیل از حساسیت و اهمیت ویژه ای برخوردار است. زمانی که یک نقشه بدون ایراد و دقیق در اختیار بافنده حرفه ای قرار بگیرد ، نتیجه نهایی می تواند به یک اثر هنری ارزشمند و چشم نواز تبدیل شود.

بنابراین نقشه کشی فرش یک فرایند بنیادی است که باید دقت و مهارت کافی در آن به کار گرفته شود تا بهترین نتیجه به دست آید. مهم ترین مهارت هایی که در تهیه یک نقشه فرش حرفه ای و چشم نواز تاثیرگذار هستند ، نقطه چینی و رنگ آمیزی است.

طراحی نقشه فرش چگونه انجام می شود؟

نقشه کشی فرش دارای دو جزء اصلی رنگ آمیزی و نقطه چینی است. انجام کامل و بدون نقص این دو مرحله در تهیه نقشه فرش ، به بافنده کمک می کند تا بدون دردسر کار بافت را انجام داده و نقشه را بر روی تک تک تارها پیاده سازی کند. یک نقشه کش فرش باید درباره هارمونی رنگ ها ، ترکیب هریک از آن ها ، پخش رنگ و به طور کلی ویژگی های رنگ ها اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند رنگ ها را به خوبی با هم ترکیب کند.

علاوه بر این نقشه کش فرش باید به صورت نقطه به نقطه و دقیق ، تمامی طرح فرش را پیاده کند تا بافنده بتواند گره بر گره طرح موردنظر او را پیاده سازی نماید. در نتیجه باید به صورت کاملا مهندسی شده این کار را انجام داده و هر نقطه را درست در سر جای خود قرار دهد.

چنین نقشه ای است که می تواند در نهایت یک طرح زیبا و ظریف را از ترکیب گره ها به وجود آورد. با توجه به نکته های گفته شده ، طراح نقشه فرش باید کاملا به اصول اولیه تسلط داشته باشد. در کنار این تسلط باید دقت ، مهارت و خلاقیت را نیز چاشنی کار خود کند تا بتواند یک نقشه زیبا را طراحی کند.

طراحان فرش باید در کار خود شرایط مختلفی را در نظر بگیرند. مثلا طرح هایی که انتخاب می کنند باید با شرایط اقلیمی و جغرافیایی منطقه تناسب کافی داشته باشد. بنابراین بیننده می تواند بدون نیاز به دقت به شیوه بافت فرش و تنها از روی طرحی که در نقشه کشی فرش استفاده شده ، پی به اصالت آن ببرد. همچنین باید در نظر داشته باشد که بازار هدف چه چیزی را می پسندد.

به عنوان مثال نقشه فرشی که قرار است به عنوان کالای صادراتی و نماینده ای از کشور ما به سایر کشورها ارسال شود ، با فرشی که قرار است به عنوان یک فرش اقتصادی در فروشگاه های عمومی عرضه شود متفاوت خواهد بود. همچنین در تهیه نقشه فرش می توان از طرح های سنتی نیز استفاده کرد تا به این صورت فرش بافته شده تبدیل به شناسنامه ای از یک قوم یا ملت شود.

مراحل نقشه کشی فرش

برای کشیدن نقشه فرش کاغذهای مخصوصی وجود دارد که به نام کاغذ موتیف شناخته می شوند. البته این نوع کاغذها در میان عموم به نام کاغذ شطرنجی هم شناخته می شوند. پس از تهیه کاغذ ، باید طرح نقشه اولیه ای که در ذهن طراح است با مداد بر روی کاغذ زده شود.

البته با توجه به پیشرفت فناوری ، احتمالا طراحان پیش از رسیدن به این مرحله و پیاده سازی طرح بر روی کاغذ ، نقشه کلی فرش را به صورت رایانه ای تهیه کرده اند. پس از ترسیم نقشه کلی بر روی کاغذ ، باید وارد مرحله تصویر گذاری شد. یعنی باید جزییات را به دقت بر روی نقشه پیاده سازی کرد.

تا اینجای کار ، طراح تنها کار نقاشی انجام داده است و نقشه تهیه شده عملا برای بافنده قابل استفاده نیست. به همین دلیل باید نقشه را نقطه گذاری کرد. در این مرحله هر نقطه نشان دهنده یک گره در فرش است که به بافنده فرمان می دهد که در هر نقطه از فرش باید چه طرحی را پیاده سازی کند.

پس از نقطه گذاری باید فرایند رنگ آمیزی طرح انجام شود که این مرحله نیز پیچیدگی های خاص خود را دارد. در برخی از مناطق به جای رنگ های دیداری از شماره استفاده می کنند. این کار باعث می شود که دقت کار افزایش پیدا کند. زیرا ممکن است رنگ ها در هنگام چاپ تغییر کنند و در نهایت رنگ موردنظر طراح بر روی فرش پیاده سازی نشود.

چه اصولی را باید در طراحی نقشه فرش رعایت کرد؟

طراحی نقشه فرش یک کار بسیار حساس است که می تواند از همان ابتدا مهری بر موفقیت و جذابیت نهایی فرش بر جای بگذارد. در طراحی نقشه فرش باید اصولی رعایت شوند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • طراح باید با روانشناسی رنگ ها ، اصول ترکیب ، هارمونی و کنتراست آشنایی کافی داشته باشد تا بتواند یک نقشه فرش متناسب با سلیقه بیننده را طراحی کند.
  • بهتر است طراح تا حدی با فرایند بافت فرش آشنایی داشته باشد تا بتواند در زمان نقطه چینی و رنگ آمیزی بهتر تصمیم بگیرد.
  • تا حد امکان رنگ هایی باید انتخاب شوند که با یکدیگر تداخل نداشته باشند. به عنوان مثال اگر رنگ گل ها با زمینه فرش تداخل داشته باشد ، از جلوه نقشه کشی فرش تا حد زیادی کاسته خواهد شد.
  • اگر طرح فرش شلوغ است ، انتخاب رنگ ها باید به گونه ای انجام شود که چشم بیننده را آزار ندهد.
  • باید تلفیق رنگ های سرد و گرم در سراسر فرش به درستی انجام شود تا تناسب در طراحی فرش به خوبی رعایت شده باشد.

نقشه های اصیل فرش ایرانی

معمولا طرح هایی با گل های زیاد در کنار سایر عوامل طبیعی مانند درخت ها ، پرندگان و پروانه ها به عنوان فرش های ایرانی در ذهن بینندگان ثبت شده اند. همچنین طرح های اسلیمی نیز طرح های غالب در بیشتر نقشه های فرش ایرانی هستند.

یکی از اصیل ترین نقشه های فرش ایرانی ، نقش لچک ترنج است. با وجود اینکه این طرح یکی از خاطره انگیز ترین و جذاب ترین طرح ها در فرش اصیل ایرانی است ، اما طرح های دیگری نیز در نقشه کشی فرش ایرانی مورد استفاده قرار می گیرند که حتی برخی از آن ها در حال فراموش شدن هستند.

یکی از محبوب ترین طرح های اصیل ایرانی ، شکارگاه است که در میان فرش های تبریز ، اصفهان و قم دیده می شود. این طرح برای افرادی مناسب است که فرش های ریزبافت با طرحی نسبتا شلوغ و سرشار از المان های طبیعی را می پسندند.

برای کسانی که به دنبال طرح های ساده تر هستند ، نمونه های دیگری از نقشه فرش اصیل ایرانی وجود دارد. نمونه هایی که بیشتر از نمادهای ایلیاتی در آن ها استفاده شده و بیانگر ارتباط انسان با طبیعت هستند. طرح هایی مانند انسان و حیوان ، درختی ، گل و مرغ و درخت و انسان از این نمونه هستند. این نوع طرح ها بیشتر در میان روستاییان استان های فارس ، کردستان ، گلستان و خراسان شمالی رواج دارد.

منبع : شرکت فرش اکسیر هالی

basalamati بازدید : 267 یکشنبه 29 فروردین 1400 نظرات (0)

در حال حاضر چندین فرش در جهان بافته شدند که جزء بزرگ ترین فرش های جهان محسوب می شوند. اما با نگاه به زمانی نه چندان دور ، بزرگترین فرش جهان را در امارات ، شهر ابوظبی پیدا خواهید کرد. فرشی که در مسجد جامع شیخ زاید پهن شده و شکوه بسیار زیادی دارد.

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید این فرش فاخر و بزرگ در یکی از بزرگترین مساجد جهان پهن شده است. مردم امارات علاقه بسیار زیادی به جمع آوری اشیاء گرن بهایی دارند که خاص و البته بزرگ باشند. این مسجد بزرگ آثار عتیقه و گران بهایی در خود جای داده است. اما یک چیز بسیار دیدنی تری در آن وجود دارد که بزرگترین فرش جهان است و از آن به عنوان بزرگترین اثر رسمی شناخته شده یاد می شود.

بافت بزرگترین فرش جهان

این فرش خاص و بسیار زیبا توسط هنرمندان ایرانی بافته شده است. البته فرش تکمیل شده ، قبل از آنکه به ابوظبی فرستاده شود ، سال ۲۰۰۷ در تهران به نمایش در آمد. بافت این فرش فاخر بیشتر به داستان های تخیلی شباهت دارد.

با توجه به مساحت بسیار زیاد مسجد که بیش از ۳۰ هکتار است ، می توان نتیجه گرفت که ابعاد این فرش معمولی نیست. برای بافت این اثر باشکوه تعداد بسیار زیادی از بافندگان ماهر ایرانی دست به کار شدند. علاوه بر آن مواد اولیه شامل پنبه و پشم با مرغوبیت بسیار بالا تهیه شد.

بزرگترین فرش جهان با استفاده از سی و هشت تن پنبه و پشم و با همکاری ۱۲۰۰ بافنده از استان خراسان بافته شد. هنرمندانی که توانستند بافت فرش را طی مدتی حدود یک سال و نیم به پایان برسانند. همچنین نقشه و طراحی خلاقانه این فرش زیبا ، با طراحی علی خلیقی ، هنرمند ایرانی ، آغاز شد.

بعد از یک سال و نیم از آغاز عملیات بافت ، محصول نهایی در سال ۲۰۰۷ و همزمان با افتتاح مسجد در همان سال رونمایی شد. این فرش باشکوه از ۲.۲ میلیارد گره منفرد تشکیل شده است و مساحتی معادل ۶۰۵۴۶ فوت دارد. به عبارتی با شکوه ترین فرش جهان مساحتی معادل ۱۸ هزار و ۴۶۶ متر مربع دارد. وزن این فرش عظیم الجثه نیز حدود ۱۲ تن است.

ویژگی رنگ در بزرگترین فرش جهان

هر جزئیاتی از نقش و نگار بزرگترین فرش جهان ، به همان اندازه که در طراحی آن وجود دارد ، دقیق اجرا شده است. برجسته ترین رنگ به کار رفته در بافت فرش ، رنگ سبز است. این رنگ به سه دلیل متفاوت برای بافت فرش انتخاب شد.

اول اینکه ، این رنگ ، مورد علاقه شیخ زاید پادشاه امارات بود. علاوه بر آن رنگ سبز ، اولین رنگ پرچم اسلامی است. همچنین در زمین های سخت امارات ، رنگ سبز نمادی از زندگی و سرسبزی است. رنگی که در دل کویر امامرات کمتر یافت می شود. در نتیجه به دلیل نمادین بودن زندگی در کویر ، یک رنگ تقریبا مقدس است. هنرمندان ایران با آگاهی از این موارد رنگ سبز را به عنوان رنگ زمینه فرش انتخاب کردند.

حاشیه و اطراف بزرگترین فرش جهان ، با رنگ بژ متمایل به زرد بافته شده است. این رنگ نیز نماد شن و ماسه و محیط بیابانی امارات است.

برخی از بازدیدکنندگان ، وقتی روی فرش ایستاده اند ، ادعا می کنند که می توانند درز زیر خود را احساس کنند و دلیل آن هم این است که ، در آخرین مرحله قالیبافی ، جزئیات طراحی متفکرانی در بافت آن صورت گرفت. بافندگان ، خطوط برجسته و ظریفی را در سطح آن علامت گذاری کردند تا نمازگزاران را به صف های مرتب هدایت کنند. در مجموع این فرش خاص با تمام ویژگی های خود ، در صنعتگری و در طراحی ، یک پیروزی بزرگ برای هنر فرش بافی ایران به حساب می آید.

فرش های بزرگ جهان

قبل و بعد از بافت این فرش فاخر ، هنرمندان بسیاری در کشورهای مختلف جهان و ایران سعی کردند تا فرش هایی بزرگ ببافند و نام خود را در جهان بلند کنند. البته نباید فراموش کرد که فرش های بافته شده توسط کشورهای هند ، پاکستان و چین ، هیچ گاه به پای کیفیت ، طرح و نقشه و بافت فرش ایرانی نمی رسد.

یکی از فرش های بزرگ بافته شده بعد از این فرش سبز و خاص ، فرشی بود که از صدها تخته فرش کوچک تشکیل می شد. به عبارت دیگر صدها فرش جداگانه بافته شدند و بعد بر روی زمین به هم متصل شدند.

همچنین بافندگان آقای عظیم زاده ، یکی از فرش بافان مطرح ایرانی ، ۴ تخته فرش با ابعاد ۶۰۰ و ۴۰۰ متری بافتند. البته ویژگی خاص این فرش ها در این بود که هر کدام به صورت یکپارچه و بر روی یک دار قالی بسیار بزرگ بافته شده بود. بافندگان این فرش ها نیز توانستند طی ۷ سال و در دو شیفت کاری به صورت شبانه روزی فرش را ببافند. البته پس از این فرش نیز ، فرش های عظیم دیگری توسط ایرانیان بافته شد.

سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان نیز ، با حضور ۴۰۰ بافنده ماهر بافت شد و مدت زمان تقریبی یک سال و نیم طول کشید که این شاهکار هنری خلق شود. سومین فرش بزرگ ایرانی در جهان ، با شور و هیجان ، در نمایشگاه بین المللی تهران رونمایی شد. این فرش ، با رنگ های درخشان ، زنده و جزئیات استثنایی خود بافته شد. فرشی که ۳.۲ میلیون دلار ارزش اقتصادی دارد و از شاهکارهای صنایع دستی معاصر به شمار می رود. طراحی و نقشه این فرش نیز کاملا سنتی و ایرانی است و ریشه در سنتی بیش از ۲۵۰۰ سال پیش دارد.

کلام آخر

جدا از نفت ، ایران به صادرات فرش ، به عنوان یک وسیله درآمد متکی است. هر سال بیش از ۵ میلیون مترمربع فرش در داخل و خارج کشور فروخته می شود. ایران همواره به این هنر برجسته خود افتخار کرده است.

شرکت فرش اکسیر هالی

basalamati بازدید : 44 شنبه 28 فروردین 1400 نظرات (0)

ایرانیان ، این فرش های مصور را ، دقیقا به همان روشی که فرش های ایرانی را در طول ۲۵۰۰ سال گذشته بافته اند ، می بافند. با توجه به این واقعیت ، هیچ تفاوتی در کیفیت وجود ندارد. بلکه تفاوت اصلی ، در طراحی و تراکم فرش است. تابلو فرش ها ، معمولا افسانه ها ، آداب و رسوم تاریخی ایرانیان ، مناظر زیبا ، سبدی پر از گل و سرانجام ، مینیاتور ایرانی را نشان می دهند. مینیاتورهای ایرانی ، مشهورترین مینیاتورهای جهان هستند.

در مقایسه نقاشی و یک تابلو فرش دستباف ایرانی ، تابلو فرش را می توان یک شاهکار هنری به حساب آورد. زیرا تمام جزئیات ، به جای رنگ آمیزی با دست بافته شده و گره خورده است. به جرأت می توان گفت ، که نظیر تابلو های ایرانی را در هیچ کجای دنیا نمی توان پیدا کرد. تاریخچه هر فرش و داستانی که تعریف می کند ، درون هر آن نهفته است.

تابلو فرش در گذر زمان

مفهوم و انتظارات فرش های ایرانی طی ۲۵ سال گذشته به آرامی تغییر کرد. برخی از تابلو فرش های قدیمی ، مربوط به قرن ۱۹ و ۲۰ ، نشان می دهد که از تصاویری مانند صحنه شکار در اصفهان یا طرح گل استفاده کرده اند. همچنین ، صحنه ای زیبا از ایران باستان ، که پادشاه و همسرش را نشان می دهد. پس از انقلاب در ایران ، کل صنعت شروع به تغییر کرد و بسیاری از الگوهای اصلی که در ایران معروف بودند ، به بسیاری از کشورها صادر شد.

آن ها نیز شروع به تولید محصولات مشابهی با کیفیت بسیار پایین کردند. کشورهایی مانند چین ، ترکیه ، افغانستان ، هند و غیره که متاسفانه آن را در بازارهای جهانی به نام فرش های اصل ایرانی می فروشند. همین موضوع ، صدمه بزرگی به صنعت وارد کرد و سبب شد که صادرات فرش ایرانی ، سال به سال کاهش پیدا کند.

در همان زمان ، روند جدیدی به عنوان بخشی از فرهنگ فرش ایرانی به آرامی شکل گرفت و ایرانیان به این نتیجه رسیدند که ، آن ها بهترین قالیبافان و قدیمی ترین سازندگان فرش شناخته شده در جهان و جامعه مدرن هستند.

این فرش های زینتی و قاب دار ، که برای تزئین ، روی دیوارها آویخته می شوند ، یک شیء هنری هستند که صحنه های شکار خارق العاده ، شمایل های مذهبی و عکس های فوری از زندگی روزمره را به تصویر می کشند. مانند سایر اشکال هنری ، تابلو فرش های ایرانی ، شامل صحنه هایی هستند که هنر از زندگی تقلید می کند و از سایر اشکال هنری از جمله موسیقی و شعر الهام می گیرند.

تاریخچه تابلو فرش دستباف ایرانی

تابلو فرش ها ، قرن هاست که ساخته شده اند. قدیمی ترین آن ها مربوط به قرن ۶ قبل از میلاد است. تولید این نوع فرش ، بیشتر در اواخر قرن نوزدهم در ایران ، به ویژه در شهر های اصفهان ، کرمان ، قم و تبریز شکوفا شد. در طول قرن ۱۶ و اوج سلطنت قدرتمند صفوی ، فرش مصور ، با افزایش قدرت نفوذ خود در تجارت ، محبوبیت زیادی را تجربه کرد.

علاوه بر فرش های به اصطلاح شاهی که شاهنشاهی را به تصویر می کشید ، نفوذ مذهبی نیز به تدریج منجر به ایجاد آثار مذهبی ایرانی شد که وقایع مهم را بازگو می کردند. نمونه های مذهبی ایرانی که در تبریز ، اصفهان و قم بافته می شوند ، دارای تنوع برجسته ای از صحنه های اسلامی ، مسیحی و یهودی هستند

تابلو فرش آنتیک تبریز

تابلو فرش های آنتیک تبریز ، با بافت عالی و پایبندی چشمگیر آن ها به سنت های کلاسیک متمایز هستند. تبریز ، نخستین پایتخت سلسله صفوی بود و می توان ادعا کرد که مرکز تولید فرش ، بیش از هر شهر دیگری در ایران بوده است. در نتیجه ، جای تعجب نیست که فرش های بافته شده در آنجا توانسته اند بالاترین استانداردهای فنی و متنوع ترین رپرتوار را حفظ کنند.

تابلو فرش های آنتیک تبریز ، طرح های کلاسیک و مجموعه ای از الگوهای آشکار را در هر رنگ قابل تصور ، از رنگ های درخشان گرفته تا پاستل های نرم ارائه می دهند و آنچه آن ها را از سایر فرش های ایرانی متمایز می کند ، کیفیت آن هاست.

 مواد مورد استفاده در تابلو فرش و گران ترین نوع آن

این نوع فرش ها ، به طور کلی بسیار دقیق بافته می شوند و از ابریشم یا مخلوطی از ابریشم و پشم ساخته می شوند. اگرچه قرن هاست که از پشم در بافت فرش استفاده می شود ، ولی باید گفت ، آن هایی که حاوی ابریشم یا پشم بسیار ظریف هستند ، بیشتر برای اهداف تزئینی ، به دیواره های داخلی خانه های مجلل ، ساختمان های دولتی ، قلعه ها و کاخ ها آویزان می شوند و از گران ترین تابلو فرش های دستباف به شمار می روند. چرا که کار با آنها به دلیل نازک بودن نرخ بسیار سخت و زمان بر است.

برخی از آن ها ، ماهیت قبیله ای تری دارند. از پشم ساخته شده اند و به ندرت حاوی ابریشم هستند. آن ها ضخیم تر و گره های آن ها در هر اینچ مربع پایین تر است.

طرح های تابلو فرش ایرانی

همان طور که قبلا هم گفتیم ، طرح ها و نمونه های تابلو فرش های ایرانی ، با فرش هایی که در کف اتاق انداخته می شود ، کاملا متفاوت است. می توان طیف گسترده ای از صحنه ها را روی فرش های تصویری مانند: صحنه های شکار ، چهار فصل ، گل ها ، مردم ، چهره ها ، حیوانات ، مجسمه ها ، مینیاتورهای ایرانی ، شعرها ، تخت جمشید و پاسارگاد و غیره را پیدا کرد. همچنین مضمون داستان های عامیانه و مضامین مذهبی از تورات ، انجیل و قرآن.

طرح صحنه شکار و تصاویر حیوانات ایرانی

این ها از قدیمی ترین فرش های تصویری هستند. فرش صحنه شکار ، ورزشی را نشان می دهد که مورد علاقه پادشاهان در سراسر جهان بود. تصاویر حیوانات ایرانی در این نوع فرش ، جایگزین مناسبی بود که به هنرمندان اجازه می داد ، تعداد زیادی از چهره های متحرک را در پس زمینه جنگلی جمع کنند. از تصاویر حیوانات ایرانی که با شیر و حیوانات نمادین تزئین شده اند نیز ، برای نشان دادن قدرت استفاده می شد.

 حضور فناوری در طراحی الگوی تابلو فرش

پیش از این ، طراحی الگوهای این نوع فرش ، کاری زمان بر بود. اما امروزه فناوری به طراحان کمک کرده است تا با کمک نرم افزار ، تصاویر را به الگوهایی با ویژگی های دقیق تبدیل کنند.

این امر ، به تولیدکنندگان آن این امکان را می دهد که ، تصاویر دلخواه مشتریان خود ، مانند تصاویر شخصی یا نقاشی را ، به یک تابلو فرش دستباف با هر اندازه یا تراکم گره تبدیل کنند. گاهی اوقات ، طراحی یک الگو بیش از یک سال طول می کشد.

انواع تابلو فرش ایرانی

  • تابلو فرش چاپی

فرش ابتدا توسط پنبه سفید بافته می شود و پس از آن می توان الگویی را روی آن چاپ کرد.

  • تابلو فرش دستباف

نماد های نقشه های فرش ایرانی و الگوهای اصلی فرش ایرانی قدیمی ، به عنوان یک اثر هنری قاب بندی می شود.

  • تابلو فرش ماشینی

تابلو فرش ماشینی ، توسط دستگاه های مدرن و با استفاده از پنبه های اکریلیک و پلی استر ، به عنوان مواد اولیه بافته می شود.

ابعاد تابلو فرش

هر فضایی ، دارای مشخصات معماری متفاوتی است و به همین دلیل ، اندازه تابلو فرشی که برای آن فضا سفارش داده می شود ، متفاوت است. ساختمان های با سقف بالاتر ، فرش های بزرگتری سفارش می دهند. اما به طور معمول ، این نوع فرش ها در ابعاد ۵۰×۱۰۰ ، ۵۰×۷۰ و ۷۰×۱۰۰ بافته می شوند.

منبع : شرکت فرش اکسیر هالی

basalamati بازدید : 296 جمعه 27 فروردین 1400 نظرات (0)

دار قالی یک چهار چوب مستطیل یا مربع شکل از جنس چوب یا فلز است که گاها بخش های دیگری مانند نیمکت و پایه نیز به آن اضافه می کنند. ساختار این دار نسبتاً ساده و مشابه دار قالی های اولیه است. با این حال ، از دار بافندگی گلیم و جاجیم پیشرفته تر هستند.

در گذشته مردم با استفاده از چوب ، دار قالی می ساختند و برای خود و بعد ها برای امرار معاش به بافتن فرش می پرداختند. امروزه که دستگاه های قالی بافی ماشینی و فرش های ماشینی پا به بازارها گذاشته اند ، ارزش و قیمت فرش های دستبافت افزایش پیدا کرده است.

ابعاد استاندارد دار قالی با توجه به نیاز خانه های ایرانی در سایزهای بسیار کوچک برای بافت قالیچه های پادری و کوچک تا ابعاد بسیار بزرگ برای بافت فرش های بسیار بزرگ در نظر گرفته شده اند.

انواع دار قالی را بشناسید

دار قالی در سه نوع افقی ، عمودی و مکانیکی وجود دارند که نوع افقی آن قدمت بیشتری دارد. دار قالی عمودی امروزه از کاربرد و محبوبیت بیشتری در میان فرش بافان برخوردار است. با این حال دار قالی های افقی نیز کاربرد خود را از دست نداده است و در میان عشایر و مردمان ترکمن همچنان مورد استفاده قرار می گیرد.

دار قالی افقی

دار قالی افقی یا زمینی در میان آثار باستانی موجود در موزه نیز یافت می شود. این نوع دار قالی از جنس چوب ساخته می شود و به اندازه ۳۰ – ۳۵ سانتی متر توسط پایه ها از زمین فاصله می گیرد.

این دار به دلیل مساحت بالایی که دارد ، متأسفانه فضای زیادی را اشغال می کند. بنابراین ، معمولاً از دار قالی زمینی نمی توان برای بافت فرش های بزرگ استفاده کرد. طول دو قسمت سردار و زیردار ۱.۵ برابر عرض قالی است.

دار قالی عمودی

دار قالی عمودی یا ایستاده بعد از دار افقی ساخته شده و معایب آن را از بین برده است. این دار قالی از زمین و دیوار به عنوان دو تکیه گاه برای ایستادن بهره می برد و فضای زیادی از محیط را در برنمی گیرد.

انواع دار قالی عمودی شامل دار ثابت ، دار فندک دار ، دار کرمانی (دار گردان ) و دار تبریزی هستند که هر یک از آن ها دارای ویژگی های خاص خود است.

  • دار ثابت

در این نوع دار ، بخش پایینی راست روها ۴۰ سانتی متر در زمین فرورفته و ثابت می شوند. بافت قالی قابل حرکت نیست و نیاز است تا بافنده به منظور بافتن رج های بالاتر و با استفاده از نردبان هایی که به دو طرف دار بسته می شوند، ارتفاع خود را افزایش دهد. از دار ثابت اغلب به منظور بافت تابلو فرش استفاده می شود.

  • دار تبریزی

رایج ترین نوع از انواع دار قالی در میان قالی باف ها ، دار قالی تبریزی است که به دلیل قابلیت تحرک سردار ، نیازی به جابجایی بافنده نیست. در ساختار دار تبریزی ، چله ها به دور سردار و زیر دار پیچیده می شوند و پیچ و مهره های سردار ، امکان شل کردن دار و سپس محکم کردن آن پس از فرستادن بخش بافته شده به قسمت پشتی را به بافنده می دهد.

به این ترتیب ، می توان فرشی به اندازه دو برابر ابعاد استاندارد دار قالی استفاده شده را با استفاده از دار تبریزی بافت. دار تبریزی کوچک را از فلز و انواع بزرگ آن را برای سهولت در جابجایی از جنس چوب می سازند.

  • دار کرمانی ( دار گردان )

سردار و زیردار در دار قالی کرمانی توسط یک اهرم دور محور خود می چرخند و با شروع پیاده سازی نقشه بر روی چله ، چله های بافته شده به تدریج از روی سردار بازشده و روی زیر دار پیچیده می شوند.

به منظور شل و سفت کردن چله ها از اهرم هایی استفاده می شود که بافنده آن را از میان یکی از دو سوراخ عمود بر هم موجود در سردار عبور می دهد و به صورت مداوم می کشد.

بعد از سفت شدن تار ها ، سر اهرم به پایین راست روها مهار می شود. این نوع دار قالی محدودیت هایی در مقایسه قسمت بافته شده و بخش در حال بافتن ایجاد می کند و بافنده نمی تواند تا زمان تکمیل و باز کردن قالی ، آنچه بافته شده است را ببیند.

  • دار فندک ( بندک )

این نوع دار قالی را بیشتر در میان مناطق غربی ایران می توان مشاهده کرد. دار قالی فندک از دو میله موازی تشکیل شده است که توسط پیچ به سردار متصل می شوند. چله ها در این نوع دار ، از روی فندک عبور می کنند.

دار قالی مکانیکی

به منظور راحتی بیشتر بافنده و قابل استفاده شدن دار برای افراد معلول و نابینا ، دار قالی مکانیکی ساخته شده است. دار مکانیکی تمام نقص های دارهای قالی را از بین برده و تمام مراحل را آسوده تر کرده است تا سرعت بافت در عین کاهش آسیب به بافنده میسر شود.

اجزاء مختلف انواع دار قالی

سردار : در بخش فوقانی ، سردار قرار می گیرد که مهارکننده چله است.

زیر دار : در قسمت پایینی سردار ، زیردار قرار می گیرد که مانند سردار به منظور نگهداری چله در نظر گرفته شده است.

راست روها : دو تیرک عمودی که در دو طرف دار قالی به منظور نگهداری سردار و زیردار تعبیه شده اند ، راست رو نام دارند.

چوب کوجی : چوب کوجی را معمولاً در دار ثابت می بینیم که آن را به منظور جلوگیری از کج شدن فرش ، در میانه های دار و جلوی چله تعبیه می کنند.

چوب هاف : چوب هاف قابل تحرک به بالا و پایین است و پودکشی را تسهیل می بخشد. این چوب را در لابه لای چله ها قرار می دهند که می تواند از زیر سردار تا پشت چوب گوجی جابجا شود.

گوه : در جایی که سردار و زیر دار به راست روها متصل می شوند ، وسیله ای به نام گوه قرار دارد که شل و سفت کردن چله ها را امکان پذیر می کند. گوه اغلب در دارهای چوبی دیده می شوند.

نکات ساخت دار قالی

  1. راست روها باید به صورت کاملاً موازی باهم قرار داشته باشند.
  2. محل نصب دار قالی باید کاملاً تراز باشد تا از کجی در فرش جلوگیری شود.
  3. دار قالی را در جایی قرار دهید که نور بر آن بتابد؛ نه اینکه از پشت آن به چشمان بافنده بتابد.
  4. سردار و زیردار ها باید به گونه ای باشند که موجب بریده شدن نخ بافتنی و اختلال در کار نشوند.
  5. سردار و زیردار باید قبل از چله کشی به گونه ای تنظیم شود که فاصله در تمام طول آن ها یکسان باشد.

ابعاد استاندارد انواع دار قالی

  • ابعاد ۵۰*۶۰ و ۸۰*۶۰ و ۹۰*۶۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های بسیار کوچک در حد پادری و پشتی
  • ابعاد ۱۰۰*۱۵۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های ذرع و نیم
  • ابعاد ۱۳۰*۲۰۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های موصل
  • ابعاد ۱۵۰*۲۱۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های متوسط
  • ابعاد ۱۵۰*۲۵۰ و ۱۷۰*۲۸۰ سانتی متر : برای بافت قالیچه های کوچک و بزرگ
  • ۳*۲ و ۵.۲*۵.۳ و ۳*۴ و ۴*۵ و ۶*۵.۴ متر : برای بافت فرش های کوچک و بزرگ

منبع : شرکت فرش اکسیر هالی

basalamati بازدید : 47 یکشنبه 22 فروردین 1400 نظرات (0)

در میان انواع کفپوش موجود در بازار که برای سطوح کف به کار می روند ، انواع پارکت قابلیت استفاده در کف فضاهای خانگی و بسته را دارند. مدت زمان زیادی است که چوب طبیعی به عنوان کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

البته این مدل کفپوش در اواخر قرن ۱۷ میلادی مورد توجه اشراف و ثروتمندان قرار گرفت. بعد از آن با گسترش تولید این مدل کفپوش ، در بیشتر خانه ها به عنوان پارکت و کفپوش مورد استقبال قرار گرفت و به کار رفت.

 برای تولید انواع پارکت چوبی مهم ترین کار تهیه الوار و برش آن به قطعات کوچک تر است. بعد از آن هرکدام از قطعات به خوبی صیقل دده می شوند تا مورد استفاده قرار گیرد. در گذشته برای نصب پارکت به کف از میخ استفاده می شد. اما در حال حاضر برای جلوگیری از صدمه به کف ، با کمک چسب مخصوصی پارکت را به کف نصب می کنند.

 پارکت چوبی

 اولین نوع پارکت که در طراحی و دکوراسیون داخلی مورد استقبال قرار گرفت ، پارکت چوبی بود. این مدل پارکت هنوز هم طرفداران زیادی دارد و از جنس و چوب طبیعی ساخته می شود. چوب استفاده شده در ساخت پارکت می تواند از درختان متفاوتی تهیه شود. به همین دلیل با توجه به نوع چوب درخت ، تفاوتهایی در کیفیت ، رنگ ، زیبایی و تنوع طرح پارکت چوبی وجود دارد.

 مزایای پارکت چوبی

  • ایجاد زیبایی در فضا و بازتاب فوق العاده نور
  • دقت در تولید آن که موجب می شود نسبت به سنگ و سرامیک برتری نسبی داشته باشد.
  • ایجاد محیطی گرم و صمیمی
  • تنوع طرح و رنگ با توجه به جنس درخت
  • در صورتی که قصد فروش پارکت دست دوم چوبی را داشته باشید ، حتما خریدار مناسب برای آن پیدا می شود.
  • عمر طولانی به طوری که اگر به درستی نگهداری شود ، بالای ۸۰ سال عمر مفید دارد.
  • سازگاری با محیط زیست
  • عایق گرما ، سرما و صدا
  • قابلیت انتقال و جابجایی

معایب پارکت چوبی

  • حساسیت بسیار زیاد نسبت به رطوبت و آب به طوری که بعد از مدتی باد می کند.
  • حساسیت به حریق ، خش و سایش
  • پارکت چوبی را نمی توان در کف مکان مجهز به سیستم گرمایشی نصب کرد؛ مگر آنکه زیر سازی بتنی مناسب انجام شود که هزینه نصب بالایی دارد.
  • قیمت بالای پارکت و نصب آن
  • حساسیت بالا به نور خورشید

پارکت لمینتی

در میان انواع پارکت تولیدی ، پارکت لمینتی زیرمجموعه پارکت چوبی محسوب می شود. در ساخت این نوع پارکت چوب درختان مقاوم و قوی به کار می رود. این مدل پارکت نسبت به نوعی چوبی مزایای بسیار زیادی دارد؛ اما در مقابل معایبی نیز دارد.

 مزایای پارکت لمینتی

  • مقاومت مناسب تر در مقابل آب نسبت به پارکت چوبی
  • نگهداری و تمیزی آسان
  • مقاومت در مقابل اجسام نوک تیز و برنده
  • قیمت مناسب نسبت به انواع پارکت چوبی

 معایب پارکت لمینت

  • عمر مفید بسیار پایین به طوری که در بهترین شرایط طول عمری حدود ۱۰ سال دارد.
  • تنوع پایین در طرح و رنگ

 پارکت پلاستیکی

 امروز در میان انواع پارکت ها ، استفاده از نوعی کفپوش پلاستیکی نیز رواج پیدا کرده است. این کفپوش پارکت نیست؛ اما به اشتباه با نام پارکت پلاستیکی شناخته می شود.

 مزایای پارکت پلاستیکی

  • تنوع زیاد در طرح و رنگ
  • قیمت مناسب نسبت به انواع پارکت
  • عمر مفید بالا
  • آسانی در شستشو و نظافت
  • مقاومت در برابر ضربه و خدشه
  • ضد آب و رطوبت

معایب پارکت پلاستیکی

  • حساسیت بسیار بالا نسبت به حریق و مواد آتش زا
  • در صورت آتش سوزی ، گازهای سمی خطرناک تولید می کند.
  • عدم سازگاری با محیط زیست
  • استفاده از مواد شیمیایی مضر در ساخت آن
  • حساسیت به لکه و زرد شدن

 پارکت اپوکسی

 در میان انواع پارکت ، کفپوش های اپوکسی قابلیت نصب در سطوح مختلف خانگی ، صنعتی ، درمانی و سالن های ورزشی را دارند. از این نوع پوشش می توان در کف کارگاه ، فرودگاه ، اتاق عمل ، مهدکودک ، صنایع الکترونیک ، صنایع تولیدی و سطوح کف داروسازی به عنوان کفپوش است استفاده کرد.

 مزایای پارکت اپوکسی

  • ترمیم و تعمیر آسان و سریع
  • قیمت مناسب و مقرون به صرفه از نظر اقتصادی
  • دوام و ماندگاری بالا
  • کفپوش یکپارچه و بدون درز
  • مقاوم در مقابل آب و رطوبت و مواد شیمیایی

 معایب پارکت اپوکسی

  • از دست دادن شفافیت و درخشندگی بعد از یک مدت کوتاه
  • ترک خوردگی
  • حساسیت شدید نسبت به ضربه و خدشه

پارکت مهندسی شده

 این مدل کفپوش نیز زیرمجموعه انواع پارکت چوبی محسوب می شود. در تهیه و ساخت کفپوش مهندسی شده سه لایه مختلف از چوب به کار می رود. استفاده از فیبر با تراکم بالا و فیبر چوب معمولی دو لایه زیرین و میانه این پارکت را تشکیل می دهند.

برای لایه رویه هم از روکش استفاده می شود. روکش در بیشتر مواقع از جنس چوب بلوط و با ضخامتی حداقل ۲.۵ میلی متر تهیه می شود. زیرا روکش صیقل می شود و گاهی ضخامت آن تا یک میلی متر کاهش می یابد.

مزایای پارکت مهندسی شده

  • نیازی به زیر سازی چوبی ندارد
  • بر روی تمامی سطوح و حتی بتن قابل نصب است.
  • هزینه نصب کمتر نسبت به انواع پارکت چوبی
  • دوام و ثبات بالا
  • مقاومت در برابر انبساط و انقباض و شرایط دمایی متفاوت
  • قابل نصب با کمک چسب ، میخ و یا منگنه

معایب پارکت مهندسی شده

  • در صورتی که از چوب با کیفیت پایین در ساخت روکش آن استفاده نشود؛ امکان جلال دادن پاکت وجود ندارد.
  • عدم امکان پرداخت و سمباده مجدد روکش

 پارکت وینیلی

 این مدل پارکت از مواد پلاستیکی ساخته می شود. اما در برخی از آن ها از چوب و پلیمر هم در ساخت پارکت به کار می رود.

 مزایای پارکت وینیلی

  • نصب آسان و سریع به طوری که حتی خودتان می توانید دست به کار شوید.
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و آب به همین دلیل برای آشپزخانه ، سرویس بهداشتی و یا زیرزمین گزینه مناسبی است.
  • سهولت در تعمیر و نگهداری
  • شستشوی آسان

 معایب پارکت وینیلی

  • قابل انتقال و جابجایی نیست.
  • عمر مفید پایین نسبت به انواع پارکت چوبی دارد
  • قابل ترمیم و تعمیر نیست

 پارکت ضد آب

این نوع پارکت نیز از متریال چوب استفاده می شود؛ اما با توجه به اینکه مهم ترین دشمن چوب ، رطوبت و آب است ، انواع پارکت ضد آب به بازار عرضه شده است.

در تهیه این پارکت یک لایه مواد ضد آب روی پارکت چوبی ریخته می شود تا آن را در مقابل رطوبت و آب مقاوم کند؛ به همین دلیل می توان در محیط های مرطوب مانند آشپزخانه ، سرویس بهداشتی این نوع پارکت را نصب کرد. پارکت ضد آب نیز مانند پارکت چوبی همان مزایا را دارد؛ اما مزیت ضد آب بودن به آن اضافه می شود.

منبع : شرکت تهران دیزاین سنتر

basalamati بازدید : 44 شنبه 14 فروردین 1400 نظرات (0)

آوازه اصالت و زیبایی فرش ایرانی برای قرن ها است که در گوش جهانیان پیچیده و فرش ایرانی همواره در سراسر جهان یکه تاز و بی رقیب باقی مانده است. در ادامه مطلب به چیستی و چگونگی بافت فرش های چهل تکه بیشتر می پردازیم.

فرش چهل تکه چیست؟

فرش کلاژ یا فرش چهل تکه ، فرش دستبافی است که از گردآوری و به هم بافتن ۴۰ تکه جداشده از فرش های عمدتاً قدیمی و آسیب دیده ، به وجود می آید. هنر فرش چهل تکه صرفاً به بریدن تکه ها و سرهم بندی دوباره آن ها نیست؛ انتخاب طرح ها و نحوه چیدن آن ها در کنار یکدیگر ، به دست یک کارشناس کار بلد رقم می خورد و انتخاب ها به گونه ای است که فرشی پر مفهوم و زیبا متولد می شود.

هر یک از این تکه ها می تواند از اقلیم متفاوتی باشد و درنهایت این ذوق طراح ایرانی است که از کنار هم نشاندن نقش های متفاوت ، هنر جدیدی خلق می کند. در نتیجه ، هرچه فرش های استفاده شده از فرهنگ و اقلیم های بیشتری جمع آوری شده باشند ، فرش کلاژ دستباف نهایی نفیس تر است. اما دلیل آن چه می تواند باشد؟

 فرش های دستباف ایرانی با توجه به فرهنگ ، هنر ، خلاقیت و مهارت بافنده آن ، طرح و نقش های متفاوتی دارند. در هر اقلیم با توجه به مواد اولیه و مواد طبیعی موجود برای تهیه رنگ ، تفاوت های زیادی در نتیجه به وجود می آید.

برای مثال ، در مناطقی که عصاره آلبالو و حشره قرمز دانه ، شاه توت ، ریشه روناس و حتی نوعی صدف دریایی به نام صدف ارغوان در دسترس باشد ، ساکنین به رنگ قرمز بیشتری دسترسی دارند؛ در نتیجه عمده پارچه ها و فرش ها دارای نقش هایی به رنگ قرمز هستند.

این برای مناطق دیگر و مواد اولیه تولید رنگ آن ها به شکل دیگری است؛ در جایی رنگ سبز در هنر فرش بافی پررنگ تر است و در جای دیگر آبی ، قهوه ای یا زرد.

انواع فرش های چهل تکه | شرکت فرش اکسیر

انواع فرش های چهل تکه

دو معیار در دسته بندی انواع فرش های چهل تکه داریم که به خوبی می توانند بیانگر ویژگی آن ها باشند. فرش های چهل تکه بسته به نوع بافنده به دو نوع فرش کلاژ دستباف و فرش کلاژ ماشینی تقسیم می شوند.

با وجود اینکه فرش های چهل تکه در ابتدا همگی از نوع دستباف بودند ، مشاهده استقبال بسیار خوب جهانی از این هنر فرش بافی باعث شد تا بسیاری به فکر تولید نوع ماشینی و ارزان تر بیفتند. بنابراین ، فرش کلاژ ماشینی نیز به بازارها آمدند و اکنون آنچه در بازار می بینیم ، عمدتاً از نوع ماشینی هستند.

اگر به پشت فرش های چهل تکه نگاهی بیندازید ، متوجه می شوید که در اغلب آن ها از آستر چرم یا جاجیم برای زیباسازی پشت فرش استفاده شده است. به این ترتیب ، از این منظر نیز فرش های چهل تکه به سه نوع فرش کلاژی پشت چرم ، فرش کلاژی پشت جاجیم و فرش کلاژی بدون آستر دسته بندی می شوند.

استفاده از این آسترها علاوه برافزایش زیبایی فرش ، موجب عدم سرخوردن فرش بر روی پوشش سرامیکی یا پارکت ها می شود که نکته کاربردی پراهمیتی است.

مراحل ساخت فرش چهل تکه دستباف

  • فرش کلاژ دستباف عمدتاً از فرش های قدیمی بهره می برد که بیشتر به دلیل پارگی و سوختگی ، قسمت هایی از آن دچار آسیب شده اند. بنابراین ، گردآوری این فرش ها از سراسر کشور اولین مرحله است. هرچه رنگ و نقش تکه های به کار رفته متنوع تر و نماینده فرهنگ های بیشتری باشد ، فرش چهل تکه نهایی نفیس تر و باارزش تر است.
  • در مرحله بعدی ، نیاز است فرش ها به خوبی شستشو شوند. با توجه به اینکه فرش های جمع آوری شده با استفاده از رنگ و مواد اولیه کاملاً طبیعی بافته شده اند ، روند و مواد شستشوی فرش ها اهمیت پیدا می کند. فرش ها باید با استفاده از موادی شستشو شوند که باعث تغییر و درهم آمیختن رنگ ها نشوند. افزون بر این ، روند شستشو باید به گونه ای باشد که موجب آسیب به طرح و تار و پود فرش دستبافت نشود.
  • بعد از شستشو ، فرش ها وارد فاز رنگ رزی می شوند. فرش ها به دلیل قدیمی بودن ممکن است رنگ و رو رفته باشند. بنابراین ، در رنگ و مواد طبیعی قرار می گیرند تا مانند روز اول پر جلا و زیبا شوند. درواقع ، این مرحله برای احیای زیبایی و شکوه اولیه فرش انجام می شود.
  • در اینجا ، نوبت به انتخاب قطعاتی که باید جدا شوند و برش ظریف و دقیق آن ها می رسد. برشکاری تکه ها باید به گونه ای باشد که به طرح و نقش آسیب نخورد. بنابراین ، از حساسیت و ظریف کاری بالایی برخوردار است. در صورت آسیب به طرح و نقش هر تکه ، مفهوم و زیبایی نهایی فرش کلاژ از بین می رود. بنابراین ، برای این مرحله از نیروی ماهر بهره گرفته می شود تا نقش ها به همان زیبایی از نسخه کامل خود جدا شوند و دچار آسیب نشوند.
  • به مرحله آخر که می رسیم ، زیبایی هنر تکمیل می شود. در این مرحله تمام تکه ها به هم وصل می شوند و با به کارگیری آستر در پشت فرش و اضافه کردن زنجیره و شیرازه ، نهایتاً فرش چهل تکه آماده است.

مراحل ساخت فرش چهل تکه دستباف | شرکت فرش اکسیر

نحوه دوخت فرش چهل تکه ماشینی

در دوخت فرش کلاژ ماشینی از اصالت و قدمت تکه ها و مراحل قبلی خبری نیست. در اینجا یک طراح و یک دستگاه بافندگی همه کارها را انجام می دهند. طراح خوش ذوق با به کار گرفتن نقش های زیبا ، یک نقشه فرش بافی تهیه می کند و ادامه کار را به ماشین بافندگی می سپارد تا هنر وی را به صورت یک فرش یکپارچه از چهل نقش کنار هم چیده شده درآورد. در فرش کلاژ ماشینی ، تراکم بیشتر دستگاه بافندگی موجب افزایش ظرافت و زیبایی فرش خلق شده می شود.

مقایسه فرش کلاژ دستباف با فرش کلاژ ماشینی

دست طراحان در فرش های ماشینی بازتر است؛ چون به جای استفاده از گزینه های موجود ، نقش های جدیدی خلق می کنند. با این حال ، ارزش فرش های چهل تکه دستباف بیشتر است و شکوه و فرهنگ غنی تری را در دل خود جای داده است.

در هیچ یک از مراحل ساخت فرش کلاژ دستباف برخلاف کلاژ ماشینی ، از دستگاه دوخت استفاده نمی شود و محصول نهایی کاملاً کار دست است. تکه های به کار رفته در فرش کلاژ دستباف ، از رنگ طبیعی و الیاف غیر پلاستیکی ساخته شده اند؛ که این برای بسیاری از فرش های کلاژ ماشینی صادق نیست.

فرش کلاژ در میان اروپاییان و به ویژه مسیحیان ، طرفداران خاص خود را پیداکرده است. این فرش ها علاوه بر زیبایی و فرهنگ های که در خود جای داده اند ، با عدد ۴۰ مقدس برای مسیحیان هماهنگی خاصی دارند. در بسیاری از ادیان مانند دین مسیحیت ، چهل نشان کثرت و عددی مقدس است.

بنابراین ، فرش چهل تکه نیز می تواند مفهوم دل نشینی برای آن ها ایجاد کند. اگرچه در بازارهای ایران بیشتر فرش کلاژ ماشینی دیده می شود؛ اما فرش کلاژ دستباف به دلیل زیبایی و کیفیت بالا ، طرفداران بیشتری دارد.

basalamati بازدید : 41 چهارشنبه 27 اسفند 1399 نظرات (0)

کارشناسان حوزه تولید بسته بندی ، برای تهیه هر بسته بندی ، تحقیقاتی طی چندین مرحله انجام می دهند. در این مقاله به بررسی این مراحل می پردازیم.

مرحله اول : تماس مشتری برای سفارش بسته بندی

در مرحله اول مشتریانی که درخواست تولید بسته بندی دارند با تولیدکنندگان بسته بندی تماس برقرار می کنند. هدف از این ارتباط این است که مشتری بتواند نوع و تمامی ویژگی های جعبه یا بسته بندی مورد نظر خود را به تولیدکننده شرح دهد.

برای این کار بهتر است در مورد خود محصولی که داخل بسته ها گذاشته خواهد شد ، توضیحاتی داده شود. توضیحاتی درباره این که از چه تعداد محصول داخل بسته بندی استفاده می شود و همچنین وزن محصول مورد نظر چقدر است. محصول بسته بندی شده را کدام گروه از افراد جامعه استفاده خواهند کرد.

اگر به تمامی این سوالات به صورت شفاف و واضح پاسخ داده شود ، بسته بندی محصول می تواند با داشتن طراحی بهتر ، کمک با اهمیت و زیادی به فروش بیشتر محصول داشته باشد.

تماس مشتری برای سفارش بسته بندی | موسسه فرهنگی و هنری توانگران

مرحله دوم : برآورد هزینه بسته بندی

 

در این مرحله پیشنهادات مربوط به جنس بسته بندی داده می شود. جنس جعبه می تواند در انواع مختلفی مانند مقوا ، پلاستیک و… آماده و تهیه شود. بسته بندی مورد نظر با توجه به ویژگی های محصول انتحاب می شود. سپس هزینه جعبه ، طراحی و چاپ روی بسته بندی برآورد می شود.

مرحله سوم : تحقیق و ارزیابی بازار

این مرحله یکی از مهم ترین مراحلی است که باید در تولید بسته بندی به آن توجه کرد. در این مرحله باید بسته بندی های موجود در بازار به دقت مورد بررسی قرار بگیرد. برای تحقیق کردن می توان از دو روش بازدید مستقیم فروشگاهی و بازدید از فروشگاه های آنلاین استفاده کرد.

  • بازدید مستقیم فروشگاه

با مراجعه به فروشگاه های محلی و مشاهده بسته بندی های محصولات مورد نظر می توان مزایا و معایب بسته بندی های سایر رقیبان را مورد ارزیابی قرار داد.

  • بازدید آنلاین فروشگاهی

فروشگاه های آنلاین تمامی اطلاعات مربوط به ویژگی های محصول و بسته بندی آن را روی سایت های خود می گذارند. از آن ها می توان برای طراحی بسته بندی استفاده کرد.

مرحله چهارم : طراحی بسته بندی

در این مرحله طراحی جعبه یا بسته بندی محصول انجام می‎شود. در طراحی بسته بندی ، طول و عرض و ارتفاع آن به طور دقیق مشخص می شود. همچنین محل باز شدن جعبه بسته بندی و نحوه گذاشتن محصول مورد نظر در بسته بندی تعیین می شود.

برای طراحی های خاص که هدف دیده شدن محصول است از تلق های پلاستیکی استفاده می شود. در برخی طراحی ها نیز بسته بندی ها ترکیبی از مقوا و تلق هستند. باتوجه به محصولی که در بسته بندی گذاشته می شود ، بهتر است از طراحی های خاص و زیبا استفاده شود تا به ارزش محصول افزوده شود. این موضوع کمک بسیار زیادی به فروش بیشتر محصول خواهد کرد.

طراحی بسته بندی | موسسه فرهنگی و هنری توانگران

مرحله پنجم : انتخاب رنگ بسته بندی

 

در این مرحله بسته بندی باید به گونه ای طراحی شود که ظاهری تجاری مناسبی داشته باشد. ظاهر تجاری با رنگ بندی درست و جاگذاری درست برند روی بسته بندی ، ایجاد می شود. رنگ یا رنگ هایی که برای جعبه یا بسته بندی انتخاب می شود باید متناسب با محصولی باشد که در آن گذاشته خواهد شد

برای مثال برای انتحاب رنگ بسته بندی می توان از گروه سنی افرادی که محصول را استفاده می کنند ، کمک گرفت. جایگاه برند محصول باید در محلی باشد که به خوبی به چشم بخورد.

مرحله ششم : انتخاب فونت نوشتاری

یکی از مراحل مهم در طراحی بسته بندی این است که به فونت نوشته ها و عکس هایی که روی بسته بندی درج خواهد شد ، دقت شود. نوع فونت و اندازه قلم نوشتاری باید به صوررت هوشمندانه انتخاب شود تا علاوه بر زیبایی ظاهری که نوشته دارد ، خوانایی خوب و کافی را هم داشته باشد. هرچه نوشته ها خواناتر باشد ، مشتری به راحتی می تواند با محصول مورد نظر ارتباط برقرار کند.

اهمیت فونت نوشتاری در تولید بسته بندی | موسسه فرهنگی و هنری توانگران

مرحله هفتم : انتخاب عکس ها

 

عکس هایی که برای چاپ روی بسته بندی انتحاب می شوند ، باید کاملا به صورت حرفه ای عکاسی شوند. لازم است از محصول در زاویه های مختلف عکس گرفته شود تا به صورت واضح و شفاف روی بسته بندی چاپ شود. انتخاب درست عکس ، نقش بسیار مهمی در فروش بیشتر محصول خواهد داشت.

مرحله هشتم : تنظیم توضیحات محصول

در این مرحله توضیحاتی در مورد محصول داخل بسته بندی داده می شود. بهتر است روی بسته بندی راهنمایی کوتاهی در مورد محصول نوشته شود تا خریدار به راحتی با آن محصول ارتباط برقرار کند. توضیحاتی مانند این که محصول از چه مواد یا از چه قطعاتی تشکیل شده است.

همچنین دستورالعمل هایی برای استفاده از محصول ، روی جعبه بسته بندی نوشته شود. اگر محصول داخل جعبه بسته بندی از گروه مواد غذایی باشد ، بهتر است در مورد نحوه نگهداری و دمای نگهداری ماده غذایی توضیحاتی داده شود.

مرحله نهم : چاپ بسته بندی

این مرحله از مراحل پایانی آماده سازی و تولید بسته بندی است. در مرحله چاپ ، رنگ ، طرح ، عکس و نوشته های روی بسته بندی که مشخص شده است ، روی کارتن بسته بندی چاپ می شود. در این جا روشن یا تیره بودن رنگ چاپ مشخص می شود. بهتر است از کیفیت بالای چاپ استفاده شود تا در مدت زمان کم ، چاپ روی بسته بندی از بین نرود. بعد از چاپ ، عملیات برش قالب و چسب کاری انجام می شود.

اهمیت چاپ در تولید بسته بندی | موسسه فرهنگی و هنری توانگران

مرحله دهم : ارسال بسته بندی به مشتری

 

در انتهای کار باید بسته بندی ها تا یا جمع شوند. انجام این کار برای تعداد کم بسته بندی راحت و آسان است ولی برای تعداد بسته بندی های بالا مانند 1000 یا 10 هزار بسته بندی کار سختی است.

برای حمل و نقل آسان تعداد بالای بسته بندی ها ، بهتر است تاکردن یا جمع کردن کارتن های بسته بندی ، پس از تحویل دادن به مشتری انجام شود. در این صورت نیاز به اتاق های بزرگی است که تا کردن بسته بندی ها توسط افرادی مشخص ، انجام می شود.

موسسه فرهنگی و هنری توانگران

تعداد صفحات : 28

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟